Monday, September 28, 2009

Hari Raya berstatuskan hubby and wifey...

Salam Lebaran.. Raya tahun ni berbeza la sikit sbb now aku da jadi wife kepada En.Suami tershayang kannn..ye lah, tahun ni dapat cuti seminggu direct and will be spent out to both parent hause. Horeyy!! 1st time nk raya kat tmpt lain selain dr rumah ayah..ada rasa sketttt nebes. Tp aku maintain macho la cam besa.
Ari jumaat tu lepas berbuka we all shoot balik kampung terus. Tak sabar2 lagi dah and x menyempat2 lagi da! Sampai umah ayah dalam kol 12.30am cenggitu. Jalan pon x jammed. ok la..slow moving sket jer...jammed manja gitew. Sbb raya dijangkakan ari ahad, so ayah awal2 lagi da planned nak buat lemang tahun ni. Lagipon Hidayat beraya kat umah ayah jugak tahun ni.Kire macam ayah da dapat 2 assistant la utk project lemang. Semangat giler..subuh2 lepas sahur ayah da start project die tuh.Akibat kenyang sangat mkn sahur pagi tuh..aku n En.Suami bangun kol 10.30pg. heh heh heh..



En. Suami awal2 lagi da sound aku ckp seumur hidup die x pernah bakar lemang.Selalu beli j. (Hehehe...nebes la tuh..). Aku ckp dun worry syg..ayah will guide yu.Aku tgk Hidayat da siap2 buat bara api..buluh pon da siap bersihkan.

( There my hero..tgh jaga api lemang )
Daun pisang pun da standby kat dlm buluh.Tinggal nk masukkan pulut n santan je.Disebabkan kitaorg bangun lambat, kitaorg terus buat2 busy la..tolong ape yg patut. Pagi tu ayah ckp nk buat lontong ( kind of masakan Jawa. Lazat! ). Sambil2 tolong ayah kat tepi rumah, aku jenguk2 dapur tolong ummi.Da petang2 sket aku buat kek plk, sambil En.Suami tolong iron kan baju2 utk raya..En.Suami flat abis petang tu..tido sampai pengsan.Sian..da la puasa kan.. Tp, hasil nya...TERBAEEEKK!! tabik spring kat En.Suami and Hidayat yg jaga lemang bersungguh2. X hangus...masak pon rata. Good good..tahun depan we buat lagi ea..haha ( nah, amik ni tabik spring satu! )

Macam2 jenis lauk ummi masak petang tu, rendang ayam, daging masak hitam manis, rendang kerang, sup tulang and bargedil. Cedappp...tp ms berbuka tu x lalu sangat nk mkn sbb letih yg amat... Esok pagi la baru boleh bedal cukup2. ( Heh heh heh..kumpul stamina dulu b4 makan.)


Pagi raya tu ayah nk buat tahlil sket. Lepas mkn2, derang pegi sembahyang raya. Aku and ema dok kat umah j. Basuh pinggan, masak, susuh kuih,susun cawan bla bla bla..sian plk mak buyung tu kene tinggal sorang2 buat sume keje.

Lepas salam2 and beraya kat umah tok alang and umah abah ji, rumah kitaorg kene serang plek. Pergh...huru hara jap dapur. Sib baik ada Hidayat n En.Suami yg sudi teman aku kat dapur, tolong basuh pinggan and potong lemang. Mekacih.. da ptg sket..layan mata sat b4 balik Taiping utk gathering raya belah emak.

Petang tu abang n kak anna balik.Gerammm jer aku. Kata nk balik ari sabtu tolong masak2 n kemas rumah..cesstt hampes tol. X sempat nk bergosip.

kitaorg sampai Taiping dlm kol 7.30ptg..jalan jammed teruk gak aritu.Aku tido sepanjang perjalanan.Sian En.Suami drive sorang2. Huhu.. Sib baik prog start lepas isya'. Lepas baca yassin and tahlil, baru ada makan2..meriah giler sbb keluarga besar kan. Aku pon x brape kenal lagi sedara mara kat sini. nak ingat semua..makan masa gak..ramaiiiiiiiiiiiiii yg amat teramat. Mlm tu makin meriah sbb ada cabutan bertuah..Terjerit2 uncle panggil nombor2 yg bertuah dan semestinya bukan nombor aku la kan..ekekeke..sadis!! Sblm balik we ols singgah umah Pak Teh, pekena kopi dulu sambil beraya.Bile lagi nk dtg raya umah Pak Teh n Mak Teh. Balik dlm kol 2pg baru sampai Manjung and sleeepp..! zzzzzzz..


Esok nya..raya kedua plk gathering kat umah Pak Amat at Trolak. So, dr Manjung kitaorg shoot g Trolak plk..Family aku ni x besar mcm family En.Suami. Ade pon dua generasi jer. Adik beradik ayah and anak2. So, sume pakcik makcik and sepupu ade la..majority ade.Sungguhpon begitu tetap meriah. Sbb kitaorg x ramai..so we ol jadi sangat rapat! Mknn dibawa scr pot luck. Masing2 bawa menu yg da dipersetujui. Nyum2..Lepas membuncit..kitaorg salam bersalaman, dr yg tua sampai yg muda.Kasi wet raya, take family photo, main bunga api and mercun and balik rumah ayah plk sbb da lewat sangat nk balik Manjung.

Jadual raya ke-3, kitaorg pegi gathering belah Abah plak kat Parit. Family belah Abah lagiiiii la aku x familiar n x kenal. Hoho..majlis start tgh hari tu kol 11pg, tp we ol sampai lmbt sket. ( maklum la mlm td pon sampai umah dekat kol 2pg ). Terkujat gak aku tgk org ramai giler.Da la satu pon x kenal. Nak cari emak kat ner pon x tau. Ramai sangat kan..Sib baik sampai2 tu nmpk adik ipar aku kat luar.Yess!! ade geng.. ;D grinn
Balik dr Parit, Mak ajak g Penang antar cousin En.Suami yg nk balik London. Kitaorg antar kat airport Penang j.Flight die kol 9.30mlm.So,sblm tu sempat singgah kat Taiping beraya umah Mak Yong dulu. Jalan jammed teruk, so we manage to reach Penang Airport da dekat maghrib. Balik tu Pak Teh blanje makan kat restoran mamak haneefa.Banned restoran tu sbb x sedap key..roti nan pon nipis cam roti canai jew. Grrrr.. Balik tu kak yong ajak g night market kat penang. Bunyik macam menarik j kan? we ol pon ikut la..jalan punya jalan sampai nk dekat sejam..x sampai2 jugak.Last2 we ol give up..badan pon letih, so balik umah tido lagi besh. ( huhu...masa ni penat tahap gaban. )

Nasib baik raya ke-4 xde program gathering raya lagi..So, we decide nk lepak2 kat umah jer. Tgk rancangan raya kat TV and main masak2 dgn adik ipar aku Anne. ( teror tol adik aku ni memasak.. kagum2!) mlm tu kitaorg buat mee curry. Nyum2..sampai sakit kuku kopek kerang. Ekekekeke...

Ari jumaat balik umah ayah..mlm tu ade rumah terbuka Taman Bagan Pasir. makan lagi... Lepas raya ni pewut kitaorg extravaganzaaa la.. huhu. Balik umah ema da ckp sakit2 pinggang. Sume da risau takut die deliver kat umah n x sempat nk g sepital. Ummi lagi la risau kan..kol 11.30-12am camtu we ol bawak die g sepital. B4 tu aku,kak chik and tok alang da g terjah umah bidan norizah kat taman tu..tp, makcik bidan tido mati lak..cess!

Tunggu ema kat sepital sampai kol 3pg..tp doctor ckp budak ni mcm relax j..so, boleh balik. Aku n En.Suami balik awal sket together with mak ngah n pak ngah. ( thanks Mak Ngah n Pak Ngah.. ;P). Tak lame pas tu Ummi and Ayah plk sampai rumah. Sempat lg minum2 kat kedai mamak n mkn tossey subuh2 sapi'e tuh..kui kui kui..( mkn lagiii... )

Pagi2 lepas subuh Ummi da kejutkan aku ckp ema da masuk labour room. Sempat lagi Ummi masak nasi pagi tu n goreng ikan kering n air asam utk ema. Ema kan kene berpantang lepas ni.. mesti die lapar pas bersalin nnt. Kol 12tgh hari baru la ema selamat melahirkan Nur Qystina Umairah bt Nur Hidayat, 2.9kg 26.09.09. Aku plk lepas masak2 tgh hari tu kat umah n kemas ape yg patut, shoot g sepital tgk ema and my very 1st niece. Perasaan bercampur2..tak tau nk ckp..rs nk nangis, gembira, excited, sume ade. Mcm nk dpt ank sendiri plak. Syukur Alhamdulillah sume selamat..baby n ema pon sihat.

Mlm tu lepas isyak, kitaorg balik KL. Sib baik jalan x jammed..sampai umah dlm kol 12am. Sempat lagi tgk bola mlm tu.. Arsn won 1-0 against Fulham.Hoyeh2!!! Tp....kesian En.Suami yg terpaksa akur dgn kekalahan team feveret die (chelsea) mlm tu.

Okey...habis pon cite raya aku. Till then, Selamat Hari Lebaran. Minal Aidil wal Faizin..Maaf Zahir dan Batin.

Nota Little Lizzy : Memori raya paling indah 2009. Moga sempat lagi aku jumpa Syawal akan datang Ya Allah.. Amin.

No comments: