Thursday, October 29, 2009

Nak Ganyang??

Sempena hangatnya isu Ganyang Malingsia, yang membuatkan beberapa kelompok orang Indonesia kat Tanah Jawa berpeluh-peluh berjuang untuk mengganyang, dalam otak I terlintas satu benda saja.


I langsung terkenang pada maid uncle I yang sudah tentunya orang Indonesia. Since di Tanah Jawa tu sibuk diaorang buat spot check kereta dan rumah untuk cari orang Malaysia, menunjukkan betapa tak sedar dirinya orang sana, I tengah berkira-kira sama ada I perlu ganyang maid uncle I juga bila kitaorg jumpa masa balik kg untuk kenduri aqiqah my niece nnt. Sebagai langkah counter attack secara peribadi. Cuma cara ganyang I simple saja.


I akan komplot dengan my adik. Komplot untuk makan banyak-banyak, guna banyak pinggan juga. Secara tak langsungnya, menambahkan workload maid tu. Dari situ, I boleh kurangkan waktu tidur dia, dan lebihkan waktu dia di dapur. Then, I nak suggest kat Ummi and Ayah supaya suruh dia j masak semua lauk pauk kenduri tu nnt. Biar dia sengsorang duduk kat dapur buat keje.Yg lain boleh mengadap baby Qistina sambil borak2, goyang kaki sambil tgk tv n mkn karipap. Sure berbirat hati dia.


Well, siapa suruh saudara mara dia pandai-pandai nak mengganyang. As if orang-orang dia yang bekerja disini tak terhutang budi langsung pada orang Malaysia. Silap-silap terhutang nyawa. Soalan teka-teki; negara mana yang bagi bantuan paling cepat pada Indonesia waktu tsunami and gempa di Padang?


Tiap-tiap raya, maid uncle I dapat duit raya dari semua extended family. Betapa baiknya rakyat sini melayan manusia. Baik yang banyak tu selalu di-overlook, jahat yang sikit tu bukan main laju diselak.


Entah-entah tarian pandet tu pun asalnya bukan dari Indonesia. Macam kes lagu Rasa Sayang yang sebenarnya dari Perancis. Serius wei, ada juga kelompok yang tak ada akal buat kerja bodoh. Berjuang untuk benda sia-sia. Aku cakap macam ni, kau mati pun bukannya shahid pun. Kalau nak sangat pandet tu, ambil lah, simpan dalam muzium elok-elok. Lagipun silap tu, si Discovery Channel yang buat. Tak pasal-pasal orang sana mengamuk.


I perasan memang ada Facebook profile untuk benci Malaysia. Siap pesan orang Indonesia yang bekerja kat sini supaya tak bertukar-tukar resepi, tarian, culture bagai dengan orang Malaysia. The thing is, I don't think orang Malaysia hadap sangat pun. Pasal isu pertikaian batik. Common lah.. we have our very own design of batik. And it is comes from Terengganu.


Isu-isu petty macam ni memang ada saja orang yang nak emosional. Itu belum lagi kupas isu Manohara si pelakon handalan. Sebabkan dia juga, kecoh dua negara. Bukan main pembelit lagi perempuan ni. Sementara itu, I baca smlm ada "twist" baru dalam kes tuduhan penderaan Manohara ini. Ibu Manohara bernama Daisy yang kini dianggap "heroine" oleh rakyat Indonesia kerana "membela' anaknya Manohara dalam tuduhan Manohara didera oleh Istana Kelantan telah dua tiga hari yang lalu diheret ke Ibu Pejabat Polis Jakarta. Si ibu ni semasa bermastautin di Paris dulu telah dihadapkan ke mahkamah di Paris atas tuduhan telah beberapa kali mendera pembantu rumah yang dibawanya dari Indonesia bernama Sahilah. Isk isk isk...no wonder la. X mana tumpah nya kuah. So mak pelakon hebat ni tlh "jump bail" dan lari balik ke Indonesia.Sebagai seorang dari golongan atasan masyarakat Jakarta, Daisy telah dilindungi oleh pihak berkuasa Indonesia dari usaha Interpol untuk membawa beliau balik ke Paris untuk diteruskan perbicaraan, (Biasalah tu. Di Malaysia dan di mana-mana negara pun sama juga, iaitu, golongan atasan ini akan dilindungi dari tindakan undang-undang seboleh mungkin). Kan??


No, I bukan patriotik mana. Tapi I tak suka diaorang jual nama negara I guna cara tak bermaruah. Daripada Malaysia Truly Asia jadi Truly Maling Asia. Maling means thief. Man, that's insulting. Disebabkan pandet lah, batik lah, wayang and so on yang clearly bukan salah negara kita, diaorang terus freak out. Stupid ignoramuses.


Nota Little Lyzzy : Patut nya rakyat Malaysia x tolong mangsa gempa di Padang baru2 ni. Kalau itu dipanggil sebagai "KEMANUSIAAN", rasanya ramai lagi rakyat Malaysia yg sangat2 memerlukan perhatian dan pertolongan sama seperti rakyat Indonesia tu. Lebih bermakna tolong rakyat sendiri yg sudah tentu tahu makna "appreciation" and "thank you" drpd kasi pd si bodoh sombong. Haiiihhh..

p/s: Perlu ingat kebanyakan orang Malaysia berketurunan bugis, banjar, minang, palembang dan jawa juga. Jadi, x mustahil lah kalau ada "share budaya" disitu. Budaya atau adat resam bukan milik mana2 negara. Sbb ianya diwarisi dari nenek moyang kita..X kira lah walau di mana bumi dipijak? x gitu??

No comments: