Thursday, December 11, 2014

Nak sihat dan cantik? Jom makan buah sebelum makan.


Salam Hari Khamis, good morning...and Saranghea,

Sebelum tu nk wish happy holiday to all Selangor's employees. Suka nau nau dapat cuti ye. Sila jangan datang KL untuk bershopping ye kengkawan. Nanti jammed. Muahahaha...

Gambar ehsan dari google



Dapat petua untuk cantik luaran dan dalaman.. eat fruits before any meal. Selalu kita jadikan buah as "pencuci mulut" kan? Means after meals baru makan buah buahan kan? In fact, Cik Lyzz ada baca yg amalan makan buah selepas hidangan utama adalah tidak baik untuk kesihatan. Kandungan gula di dalam buah memerlukan masa untuk dicerna. Jika kita makan buah selepas makan, cara ini membuatkan perut kita mengalami masalah pencernaan.  Ini boleh menyebabkan nutrisi makanan yang lain tidak dapat diserap dengan baik di dalam tubuh. Khasiat buah yang mengandungi Fruktosa dapat meningkatkan kadar insulin dan kerana itulah memakan buah-buahan sebelum makan nasi dapat mengelakkan pankreas dalam badan kita berkerja terlalu kuat untuk menghasilkan insulin.




One of the example of my fruit+vege juice

Selain itu, kajian juga membuktikan memakan buah-buahan dapat mengurangkan risiko menghidap penyakit. So, why not start from today kite jadikan dia starter plak. Early in the morning, before breakfast, makan la buah buah dulu.. begitu juga sblm makan nasi tengah hari and dinner. Wokeyyy??

Okey, kali ni Cik Lyzz nk kongsi, selain dari makan fresh fruit yg kita potong dan makan... boleh juga sekali sekala tukar selera buat fresh juice dari sumber buah2an dan sayuran, There is no right or wrong in the recipe, all u need is just mixes all the fruits + vege's that u like in the blender, add ice cube.. blend well and have it. This juice Cik Lyzz suka sangat minum waktu pagi sblm sarapan. Selain rasa yg sedap..baik untuk kesihatan dalaman dan juga dapat mencantikkan kulit wajah. Xde la lagi masalah kulit kusam x bermaya.. bla bla bla.


Tips : Kalau suka boleh add Dairy cream/fresh milk/ yougurt in it. Terus jadi smoothies. Yummm.. ;P

For those who doesn't like vege.. atau ada anak2 yg x suka makan buah2 mahupon sayur, this juice doesnt taste like veg at all.. 


Try la and tell me how u like it. 

Orait.. ni assignment untuk korang ye. Pas da start amalan makan buah sebelum makan and drink this healthy fruit+vege juice ni.. dalam sebulan sila la tangkap gamba selfie and send kat Cik Lyzz. 

Cik Lyzz nak tengok... cantik ke tidokkk?? hehehe...


No comments: