Monday, January 25, 2010

Tips putus cinta : Tenangkan hatimu

~~~~~~~~
Ketahuilah bahawa…

1. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak serupa dengan kita, supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.

In relationship..mesti ada pros and contra nya. That why la..bila kita sedang in a relationship with someone..we need to analyst. Jgn la terlalu hanyut dgn "cinta" tu sampai segala yg buruk atau x betul pada pasangan kita hanya pandang sebelah mata. Dengan harapan.. anda dapat mengubahnya pada satu masa nanti. Bila si dia sudah menjadi milik anda. By right..yes. Kalau you seorang lelaki..you memang ada hak itu. Tp sejauh mana penerimaan bakal isteri you tu nanti. Takut nanti dia rasa terkongkong dan boleh menyebabkan punca perbalahan.

Makanya...semasa dalam menjalinkan perhubungan.."in relationship" dgn si dia..cuba you test sejauh mana dia boleh ikut cakap you. Especially bab2 basic..like solat, tutup aurat, cara sosial.

Kalau you success, even if it is just a small things...means that, you memang layak untuk si dia.
Dan kalau perkara2 kecil dan basic principle pon you x boleh nk nasihat..means that dia bukan jodoh yg baik untuk you. Or maybe u ol need more times to know each other.Ye lah, bab solat, dan tutup aurat misalnya..kalau you suruh pon bukan untuk kepentingan you kan..untuk diri dia juga. Jadi, secara logiknya..kalau perintah Tuhan pon dia sanggup ketepikan..inikan pula dia mahu mengikut arahan you once u ol get married later. Think wise..bercinta memang la manis..tp, kawen sepatutnya jadi lebih manis. Bila you berkahwin..bnyk hati yg u akan attached. Parent in law...your parent lagi..adik beradik ipar duai. Semua ati u nk kena jaga.Kalau u fail untuk membentuk si dia..mampu kah si dia yg u cintai itu menyempurnakan hasrat parent u.

Mampu ke si dia respect family u sedangkan dia sdr x respect agama dan Tuhan dia. Think twice..

Dia bukan untuk you..tapi Allah temukan u ol berdua..supaya u lebih matang untuk menilai erti kehidupan.Dapat menilai..yg mana baik dan buruk.. So, jadi lah penilai yg baik kerana Allah dan redha lah hati u..bahawa...dia memang bukan untuk u


2. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak sama fikirannya dengan kita, supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

Dalam relationship..kita saling melengkapi antara satu sama lain. Maka jadikan lah your differences betw your partner tu sebagai sesuatu yg melengkapi. Cuba berfikiran positif..Namun, kalau masih tidak mendapat keserasian, you have to admit, he/she is not mean to you. And only Allah know whose best for you, good for your family and whose suit you for your religion. Sentiasalah berdoa pohon kepada Allah supaya pertemukan jodoh yg baik untuk you. Insya Allah.. berkat doa you untuk memilih jodoh yg baik untuk keluarga dan agama, pasti dikabulkan. ;D


3. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak memahami keadaan diri kita, supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK, KHAS UNTUK DIRI KITA.
Pernah dengar ungkapan " nobody's perfect"? So, dalam setiap perhubungan..kita bukan lah hendak mencari mr/mrs perfect, but we try to find our mr/mrs.right. It is how you look at the imperfection in a person. We all want love. Then, when we get it, we become afraid and start to run in the opposite direction.Take a moment to see clearly who this perfect person is to you.Each person is the perfect person just as they are. When you begin finding the beauty in everyone, then the right one for you just walks through the door. .Its not that, he/she is imperfect.But it is just he/she is not your "Jodoh".

Remember that, jodoh, mati, rezeki semua nya Allah yg tentukan.

So that, if you have problems with your partner atau you baru sahaja berputus cinta dgn seseorang..ingat lah kasih sayang Allah kepada you yg tidak akan putus2. Sbb kasih sayang Nya adalah yg terbaik dan terAgung. Pasti ada hikmah disebalik semua kejadian2 yg berlaku.

4. Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak sempurna, supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan.

Yakin dan percayalah.. Yg penting selalu lah bersangka baik dgn ketentuan Allah.. POSITIVE okey??

Nota kaki Cik Little Lizzy Me : Sejak akhir2 ni..I selalu nampak people around me yg seem like terlalu asyik atau hanyut dgn "cinta" mereka. Harap2 mereka2 ni x membuat keputusan yg melulu. Biar lah lambat..asalkan berkat. And yg penting sekali..theres no turning back in marriage life. Pesanan ikhlas dari Cik Little Lizzy Me, pikir masak2 dulu..buat penilaian berdasarkan akal fikiran dan seluruh pancaindera selain drpd doa kepada Allah untuk petunjukNya. Dapat kan restu keluarga..semoga perhubungan itu diberkati sampai akhir hayat. Amin..

Out of berjuta2 org yg you jumpa dalam hidup you...hanya satu j yg you nk kena pilih untuk jadi suami/isteri you..So, da abis pikir dah?? hehe...thrill kan?

No comments: